روانشناسی مربی گری کسب و کار .
نویسنده:
احسان چیت ساز- محسن بکماز
مترجم:
.
سال نشر:
1404
صفحه:
368
نوبت چاپ:
1

 مقدمۀ مولفین 7

بخش اوّل: تحولات فردی در کار و زندگی 21

فصل 1: روانشناسی مربی‌گری شخصی و زندگی 23

مقدمه 23

پیشگامان و نظریه‌های مؤثر در مربی‌گری زندگی 24

اصول و پایه‌های فلسفی مربی‌گری زندگی 26

تعریف و درک اصالت در مسیر مربی‌گری 27

پویایی‌های رابطه‌ای و مهارت‌های ارتباطی در مربی‌گری 27

تحلیل فرضیات: شالوده‌های نظری پشتیبان مربی‌گری موفق 29

گفت‌وگوی سقراطی: ابزاری برای کشف و تعمق در مربی‌گری زندگی 30

استراتژی‌ها و تمرینات عملی در مسیر مربی‌گری زندگی 31

کاوش در ارزش‌ها و معانی: راهنمای تعیین چشم‌انداز و هدف‌گذاری در مربی‌گری 31

پایه‌ریزی ارتباط مؤثر و قراردادهای حرفه‌ای در مربی‌گری 32

تفکیک نقش‌ها و مرزها در مربی‌گری و درمان 33

چالش‌های مربی‌گری در فضای خاکستری 35

پایان دادن به جلسههای مربی‌گری 37

کدام مراجعان بهترین بهره‌برداری را از مربی‌گری زندگی دارند؟ 38

بحث و گفت‌وگو 44

برای مطالعۀ بیشتر 44

منابع 44

فصل 2: مربی‌گری توسعه‌ای در تحولات زندگی 49

مقدمه 49

پایه‌های نظری مربی‌گری توسعه‌ای: تأثیر نظریۀ توسعۀ طول عمر 50

نقاط عطف زندگی: تحولات مهم و یادگیری از تجربیات 51

تأثیر عوامل اجتماعی و نسلی بر تحولات شخصی 51

نگاهی مثبت به پیری: قدرت رشد و تحول در سنین بالاتر 52

مروری بر نظریه‌های اساسی و کلیدی در مربی‌گری توسعه‌ای 53

درک و احترام به تنوع و تجربیات نسلی 56

اجرای مربی‌گری توسعه‌ای: رویکردها و تکنیک‌ها 58

کدام مراجعان بهترین بهره‌برداری را دارند؟ 65

بحث و گفت‌وگو 70

برای مطالعۀ بیشتر 70

منابع 70

فصل 3: یادگیری بزرگسالان به‌عنوان رویکردی در مربی‌گری 73

مقدمه 73

پایه‌های نظری یادگیری بزرگسالان: مفاهیم اساسی و کاربرد آن‌ها 74

مدل یادگیری تجربی تطبیقی دیوید کولب 76

نظریۀ انتگرال کِن ویلبر 79

مدل مربی‌گری تجربی یکپارچه لوید چَپمن 81

نقش یادگیری بزرگسالان در شکل‌گیری هویت و تأثیر مربی‌گری 84

تأکید بر اهمیت روابط در یادگیری: دیدگاه‌های مارک کان در مربی‌گری 85

تمرین‌های عملی برای استقرار مدل‌های مؤثر در مربی‌گری 89

مرحله اوّل: بنیان‌گذاری ارتباط مؤثر با مراجع 90

مرحله دوم: کاوش وضعیت فعلی و تجربیات مراجع 91

مرحله سوم: عمق‌بخشی به بررسی و مشاهده تأملی 92

مرحله چهارم: تمرکز بر آینده و اهداف مطلوب 93

مرحله پنجم: آزمایش‌های عملی و کاربردی یادگیری 94

مرحله ششم: ارزیابی و بازنگری نهایی 95

کدام مراجعان بهترین بهره‌برداری را دارند؟ 95

بحث و گفت‌وگو 97

برای مطالعۀ بیشتر 97

منابع 98

فصل 4: مربی‌گری مسیر شغلی 101

مقدمه 101

گسترش و تحول در مربی‌گری مسیر شغلی: روندها و نوآوری‌ها 102

نظریه‌های کلیدی در مربی‌گری مسیر شغلی: اصول و کاربردها 104

فراتر از سنت: چالش‌های موجود در نظریه‌های شغلی 105

بازآفرینی نظریه‌های شغلی: رویکردهای نوین و جامع 109

نظریه مرحله زندگی: تأثیرات زندگی شخصی بر مسیر شغلی 110

نقش اعتمادبه‌نفس در توسعۀ مسیر شغلی: رویکردها و استراتژی‌ها 113

درک پیچیدگی‌ها و فرصت‌های تصادفی در مربی‌گری مسیر شغلی 114

سازگاری و تاب‌آوری در توسعۀ مسیر شغلی 115

استراتژی‌ها و تمرینات عملی در مسیر مربی‌گری مسیر شغلی 117

چالش‌ها و راهکارهای مربی‌گری در بحران‌های شغلی: از فشار تا پیشرفت 117

پیوند و هم‌راستایی: اساس ارتباط مؤثر در مربی‌گری مسیر شغلی 118

بررسی نظریه‌های پیشرو در مربی‌گری شغلی 123

کاربرد عملی و استراتژی‌های مربی‌گری مسیر شغلی 125

رویکردهای مدیریتی در توسعۀ مسیر شغلی 125

کدام مراجعان بهترین بهره‌برداری را از مربی‌گری مسیر شغلی دارند؟ 127

خلاصه 130

بحث و گفت‌وگو 130

برای مطالعۀ بیشتر 131

منابع 131

فصل 5: مربی‌گری استرس، تاب‌آوری، سلامت و به‌زیستی 135

مقدمه 135

رویکردهای نوین در مربی‌گری برای مقابله با استرس و ارتقای سلامت روان 136

پایه‌های نظری: فهم استرس، تاب‌آوری، سلامت و به‌زیستی 136

استرس 137

تاب‌آوری 137

سلامت و به‌زیستی 137

دیدگاه‌های نظری در مربی‌گری 138

مدل‌های فرانظری تغییر 138

رویکرد راه‌حل‌محور 139

چارچوب‌های هدف‌گذاری، خودکارآمدی و حل مسئله 140

نظریه‌های عقلانیِ احساسی و شناختی - رفتاری 141

روانشناسی مثبت‌گرا 145

روانشناسی سازگار با محیط‌زیست 145

کارگاه عملی: تقویت مهارت‌های مربی‌گری 146

راهبردها 147

روند معمولی جلسه‌ها 148

تکنیک‌ها 148

ابزارهای اندازه‌گیری 149

ذهن‌آگاهی 150

تکنیک‌های مصاحبه انگیزشی 150

رویکرد راه‌حل‌محور 151

رویکرد رفتاری شناختی 152

رویکرد چندوجهی 155

کدام مراجعان بهترین بهره‌برداری را دارند؟ 157

بحث و گفت‌وگو 162

برای مطالعۀ بیشتر 163

منابع 163

بخش دوم  مربی‌گری، پیچیدگی و مداخلات در سطح سیستم 171

فصل 6: مربی‌گری در لبۀ آشوب 173

مقدمه 173

اصول و مبانی نظری پیچیدگی: کلیدهای فهم و کاربرد 175

کاوش در تصاویر مبتنی بر پیچیدگی 179

فضای فاز و حالت در مربی‌گری: بررسی دینامیک‌های تعاملی و تحول 180

تعامل مؤثر در محیط پیچیده: راهبردها و تکنیک‌ها 181

نقش جاذبه‌ها در رویکردهای پیچیدگی: کشف و کاربرد 182

سازگاری در محیط‌های پیچیده: استراتژی‌ها برای موفقیت مربی‌گری 183

حساسیت به شرایط اوّلیه: تأثیر آن در مربی‌گری و توسعۀ شخصی 184

فهم و کاربرد لبۀ آشوب: نوآوری در موقعیت‌های پیچیده و نامشخص 185

فراکتال‌ها و مربی‌گری: درک پدیده‌های مکرر و چندسطحی 186

اجرای رویکرد پیچیدگی: تاکتیک‌ها و استراتژی‌های عملی در مربی‌گری 187

مربی‌گری به‌عنوان هم‌آفرینی: توسعۀ مشارکتی و ابتکار در فرآیند مربی‌گری 188

قدرت داستان‌گویی در مربی‌گری: تجربیات واقعی و تحولات درونی 190

مربی‌گری تأملی و پویا: پرورش تفکر عمیق و انعطاف‌پذیری در عمل 191

کدام مراجعان بیشترین بهره‌برداری را دارند؟ 194

بحث و گفت‌وگو 197

برای مطالعۀ بیشتر 198

منابع 198

فصل 7: توسعه مربی‌گری در سازمان‌ها 201

مقدمه 201

توسعۀ مداخلات مربی‌گری و فرهنگ مربی‌گری در سازمان‌ها 202

نظریه و مفاهیم پایه 204

طراحی شغل و کار 205

کار در ابهام و پیچیدگی 207

رهبری 209

مربی‌گری سازمان‌ها در عمل 211

چرا: دلایل و انگیزه‌ها 212

چگونه: روش‌ها و استراتژی‌های مؤثر 215

ساختارهای اساسی و فرآیندهای کلیدی در توسعۀ فرهنگ مربی‌گری 215

تقویت همکاری و حمایت: بنیان‌گذاری اتحاد در فرهنگ مربی‌گری 215

راهبردهای مربی‌گری: ترغیب در مقابل اجبار 216

تدوین قراردادهای مربی‌گری: اصول و کاربردها 216

هم‌آفرینی در مربی‌گری: ترویج یادگیری و مشارکت در سازمان‌ها 217

بنیان‌های یادگیری در مربی‌گری: ایجاد و تقویت زیرساخت‌های سازمانی 217

ارزیابی تأثیرات مربی‌گری 218

نقش متخصصان در بهینه‌سازی مداخلات مربی‌گری 218

چه چیز: تحلیل عناصر کلیدی 219

مربی‌گری به‌عنوان یک خدمت 219

مربی‌گری به‌عنوان یک سبک 220

زیرساخت‌های مربی‌گری 221

کدام مراجعان بیشترین بهره‌برداری را دارند؟ 222

بحث و گفت‌وگو 227

برای مطالعۀ بیشتر 227

منابع 228

فصل 8: مربی‌گری رهبری و مدیر اجرایی 235

مقدمه 235

گذر از گذشته به حال: تحول در مربی‌گری رهبری و مدیریت اجرایی 236

پایه‌های نظری مربی‌گری رهبری: فرآیند، تحول و نتیجه 237

داستانِ در حال تغییر رهبریِ «خوب»: تحول مفهوم رهبری 237

انتظارهای جدید از رهبران مدرن: مسئولیت‌ها و الزامات نوین 240

اهمیت مهارت‌های ارتباطی در رهبری: بنیان تأثیرگذاری و اعتماد 240

مهارت‌های تغییر در رهبری: ابتکار، نوآوری و پاسخگویی 241

تنوع و رهبری: توسعۀ تفکر جهانی و فرهنگی 242

پیشرفت در مربی‌گری رهبری: استفاده از مدل‌ها و رویکردهای روان‌شناختی 243

مروری بر دامنه‌های کلیدی مربی‌گری رهبری و اجرایی: ابزارهای نوآورانه برای رهبران 245

بررسی درون‌فردی در مربی‌گری: توسعۀ فردی و انعکاس شخصی 246

دینامیک‌های بین‌فردی: استراتژی‌ها برای ایجاد ارتباطات مؤثر 247

کاربرد سیستم‌ها در مربی‌گری: مدیریت پیچیدگی‌های سازمانی 248

کاربردهای عملی در مربی‌گری رهبری: رویکردها و تاکتیک‌ها 249

رویکرد کل‌نگر یا یکپارچه در مربی‌گری: تلفیق مهارت‌ها برای رهبری مؤثر 249

ایجاد اتحاد کاری قوی در مربی‌گری رهبری 251

مدیریت مرزهای سیستمی: اصول قراردادی در مربی‌گری رهبری 252

انعطاف‌پذیری در فرمت و رسانه‌های مربی‌گری: تطبیق با شرایط مختلف 253

کدام مراجعان بیشترین بهره‌برداری را دارند؟ 254

بحث و گفت‌وگو 259

برای مطالعۀ بیشتر 259

منابع 260

فصل 9: مربی‌گری تیم 267

مقدمه 267

پیشرفت‌ها در مربی‌گری تیم: از نظریه تا عمل 267

اصول بنیادی مربی‌گری تیم: نظریه‌ها و کاربردها 269

ساختار و پایه‌ریزی برای مربی‌گری تیم‌های مؤثر 269

توسعۀ تیم و مربی‌گری: مراحل و دینامیک‌های مهم 271

رهبری در مربی‌گری تیم: ادغام رهبری و دینامیک‌های تیم 273

کاربرد مربی‌گری تیم براساس نقاط قوت: روش‌ها و استراتژی‌ها 274

کشف 277

رویا 278

طراحی 279

سرنوشت 280

کدام مراجعان از مربی‌گری تیم بیشترین بهره‌برداری را دارند؟ 281

جمع‌بندی 287

بحث و گفت‌وگو 290

برای مطالعۀ بیشتر 290

منابع 290

بخش سوم: رویکردهای خاص و کاربردی در مربی‌گری 295

فصل 10: مربی‌گری زنان 297

مقدمه 297

زنان در کسب‌وکار: تغییرات و چالش‌ها 298

سقف شیشه‌ای 299

فرهنگ مردسالار در محیط کار 300

استریوتایپ‌های جنسیتی در محیط کار: تأثیر آن بر زنان کارآفرین 301

الگوهای نقش و تأثیر آن‌ها بر رشد کارآفرینان زن 302

شناخت تفاوت‌های جنسیتی: کلیدی برای مربی‌گری موفق 303

زنان و پرورش‌ دادن 304

خودتبلیغی 305

سبک ارتباطی 306

الگوهای ارتباطی ناکارآمد 308

صریح و بلند صحبت ‌کردن 310

سبک رهبری 311

چندوظیفه‌ای بودن 312

پاسخ به فشارهای نقش 313

مربی‌گری بدون سرزنش 314

نتایج و پیشنهادها: ایجاد محیط کاری عادلانه‌تر و فراگیرتر 315

کدام مراجعان بهترین بهره‌برداری را دارند؟ 317

بحث و گفت‌وگو 319

منابع 319

فصل 11: مربی‌گری نقص توجه – بیش فعالی (ADHD) 325

مقدمه 325

ارتباط نقص توجه - بیش‌فعالی با کارآفرینی 327

رویکردهای اساسی در مربی‌گری نقص توجه - بیش‌فعالی 328

نظریۀ تغییر خودخواسته 328

نظریۀ روانشناسی شناختی - رفتاری 329

سطوح یادگیری بلوم 329

توسعۀ مدل مربی‌گری نقص توجه - بیش‌فعالی 330

چارچوب CEA :مربی‌گری ، آموزش، اقدام 330

بدون شفافیت، تغییر امکان‌پذیر نیست! 332

گام اوّل: ارزیابی 332

گام دوم: شفاف‌سازی آینده ترجیحی و خودِ ایده‌آل 333

گام سوم: شناسایی نقاط قوت 333

گام چهارم: شناسایی نقاط بهبودپذیر 333

گام پنجم: آموزش مهارت‌ها – کاهش سختی تغییر به‌وسیله مهارت‌ها (زایش نورونی) 333

گام ششم: برنامه‌ریزی – کلید دستیابی به اهداف با برنامه‌ریزی دقیق و واقع‌بینانه 334

گام هفتم: ذهن‌آگاهی – کاهش چالش‌ها و تسهیل مسیر تغییر 335

گام هشتم: مربی‌گری مهارت‌های اجتماعی – تقویت شبکۀ حمایتی برای تغییر پایدار 335

گام نهم: خودنظارتی: گام‌های کوچک به‌سوی استقلال 336

گام دهم: بازخورد سازنده و تحلیل: گام حیاتی درونی‌سازی تغییر 337

مزایای مدل مربی‌گری نقص توجه - بیش‌فعالی در مقایسه با سایر رویکردها 337

مربی‌گری نقص توجه - بیش‌فعالی: رویکردی شخصی‌سازی‌شده برای توانمندسازی کارآفرینان 338

کدام مراجعان بهترین بهره‌برداری را دارند؟ 340

بحث و گفت‌وگو 343

منابع 343

فصل 12: مربی‌گری برای تغییر باورها 347

مقدمه 347

مربی‌گری برای غلبه بر باورهای محدودکننده: از نظریه تا عمل 349

یادگیری: بازنگری فعال در مدل‌های ذهنی 350

مربی‌گری و هدایت مغز: ترکیب علوم اعصاب و نظریۀ شناختی - رفتاری 351

بازسازی شناختی: راهکاری برای تغییر مدل‌های ذهنی 352

مدل «به خودت اعتماد کن» 352

نکاتی برای استفاده بهتر از مدل «به خودت اعتماد کن» 355

کدام مراجعان بهترین بهره‌برداری را دارند؟ 356

بحث و گفت‌وگو 359

منابع 360

واژه‌نامه 363


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved